Info : Mengenali Tudung Bawal


Hi..ladies..dah lihat koleksi Tudung Bawal...mesti teruja melihatnya...AB nak kongsi sedikit info berkenaan Tudung Bawal..

Jom intai....


Kenali Tudung Bawal


Dewasa ini terdapat pelbagai jenis tudung di pasaran sehinggakan ramai yang rambang mata untuk memilih tudung mana yang bersesuaian. Ini termasuklah tudung bawal yang sejak dahulu hingga sekarang sentiasa menjadi pilihan. Ramai wanita Malaysia kini menggemari tudung bawal. Penggemarnya tidak kira usia, tua dan muda, di mana-mana dilihat anggun saja memakai tudung bawal yang mempunyai pelbagai warna. Semak fakta di bawah untuk mengetahui lebih lanjut tentang tudung bawal.


1. Tudung bawal sentiasa menjadi pilihan kerana ia mampu menarik hati sesiapa sahaja kerana terpikat dengan keindahan sulaman yang ada pada tudung bawal. Sulamannya yang halus dan kemas adalah hasil daripada ketelitian dan kesabaran. Ia hadir dalam pelbagai kombinasi warna menarik dan dalam motif bunga-bungaan. Sesuai dengan sifat-sifat kewanitaan.


2. Biasanya tudung bawal ini dibuat daripada kain jenis "voile". Kain jenis "voile" ini adalah berasal daripada kain kapas yang nipis dan lembut. Ia mudah diurus dan dijaga. Terdiri dalam beberapa ketegori, antaranya ialah "Japanese Voile" atau Bawal Jepun, "Korean Voile" atau Bawal Korea dan juga "Siam Voile" atau Bawal Siam.


3. Antara ketiga-tiga jenis kain bawal itu, kain Bawal Jepun lebih popular kerana kualitinya. Kainnya dikatakan tidak berbulu walaupun kerap dipakai dan dicuci. Selain itu, ia mudah dibentuk apabila diletakkan di kepala. Dengan kualiti kain sebegitu elok, tidak hairanlah jika harga untuk tudung bawal daripada jenis ini agak mahal berbanding dengan jenis yang lain.


4. Kain Bawal Korea atau Siam juga mempunyai tekstur kain lembut dan nipis. Ia juga mudah diurus dan dijaga, tetapi mempunyai kelemahan seperti kainnya mudah berbulu apabila kerap dicuci menjadi ia mudah hilang seri kain dan tidak cantik lagi. Oleh sebab itu, harganya lebih murah berbanding kain Bawal Jepun walaupun sulamannya sama-sama cantik.


5. Walau apa pun kategori tudung tudung bawal tidak menjadi masalah kepada pemakai, kerana apa yang penting ialah keindahan sulam pada tudung bawal itu. Fabrik yang baik dan sulaman yang cantik pasti membuatkan si pemakai berasa anggun sentiasa.


Now..jom kita intai pula Tips Penjagaanya 

1 comment:

  1. tudung bawal memang favorite saya sejak kecil dah .. tapi skrng banyak brand sgt di pasaran.. mata pun dah nak jadi kabur dah ... bleh minta review tudung bawal JY dgn alhumaira?

    ReplyDelete