Tips 3 : Penjagaan Tudung Bawal

TIPS PENJAGAAN 
 ~TUDUNG BAWAL ~


Tahukah kamu kain tudung bawal sangat sensitif, tetapi tahan lasak jika kena caranya. Teksturnya yang jarang dan nipis membuatkan fabriknya memerlukan penjagaan supaya ia tahan lama. Cuba ikuti tip-tip ini, mungkin boleh membantu kamu!

1. Gunakan kerongsang yang mempunyai pin tajam dan kekuncinya yang kukuh agar tidak mudah jatuh. Pin yang tajam mengelakkan tekstur kain bawal daripada benangnya tertarik keluar.

2. Jangan sekali-kali mencuci tudung bawal kamu dengan mesin basuh. Lebih-lebih lagi yang mempunyai batu berlian. Selain sulamannya menjadi tidak cantik, ia juga boleh menyebabkan batu-batu berlian yang melekat pada kain tertanggal.

3. Kamu perlu mencucinya hanya menggunakan air yang dicampurkan sedikit sabun pencuci, rendam sekejap dan bolehlah terus membilasnya. Mudah bukan!

4. Untuk mengeringnya, sidai saja di tempat yang kurang terdedah pada cahaya matahari.

5. Jika tudung bawal kamu mempunyai labuci, kamu boleh menggosoknya dengan menggunakan lapik lain atau menggosoknya dari belakang.

6. Akhir sekali, kamu disarankan menggunakan seterika pada suhu yang sederhana sahaja. Kainnya lembut, jadi ia cepat lendek.


Selamat Mencuba!!

No comments:

Post a Comment